fbpx

ඉගැන්වීමේ මෙවලමක් ලෙස සමාජ මාධ්‍ය භාවිතය සඳහා හොඳම ක්‍රියා නීති

අද කාලයේ ඩිජිටල් යුගයේ, සමාජ මාධ්‍ය යනු විශේෂයෙන්ම තරුණ පරපුර සඳහා, දිනපතා ජීවිතයේ අංගයක් වී ඇත. Facebook, Instagram, Twitter වැනි වේදිකා ව්‍යාප්ත වීමත් සමඟ, ශ්‍රී ලංකාවේ ගුරුවරුන්ට සිසුන් ඉගැන්වීම සහ යොදා ගැනීම සඳහා සමාජ මාධ්‍යයක් ලෙස සමාජ මාධ්‍යය භාවිතා කිරීමේ හැකියාව ලැබී ඇත. එහෙත්, ඕනෑම මාර්ගගත ක්‍රියාවක් මෙන්ම, මෙයටද අවදානම් සහිත අතර, පන්ති කාමරවලදී සමාජ මාධ්‍ය භාවිතය අවධානය සහ සැලකිල්ලෙන් කළ යුතුය.

සමාජ මාධ්‍යය ඉගෙනීම වර්ධනය කිරීම, සංවාදය වර්ධනය කිරීම සහ සිසුන් අතර සහයෝගිතාව ප්‍රවර්ධනය කිරීම සඳහා සම්පතක් විය හැක. එය දැනුම බෙදා ගැනීම සහ ප්‍රජාවක් ගොඩනැගීම සඳහා විශිෂ්ට වේදිකාවක් ලෙසද කටයුතු කරයි. කෙසේ වෙතත්, එය භාවිතයේදී ඇතිවිය හැකි අභියෝග සහ අවදානම් ද හඳුනා ගැනීම අතිශය වැදගත්ය. ගුරුවරුන් ලෙස, අධ්‍යාපනික පරිසරයකින් සමාජ මාධ්‍ය ආරක්ෂිතව සහ කාර්යක්ෂමව භාවිතා විය යුතුය. පහත දැක්වෙන්නේ ශ්‍රී ලංකාවේ පාසල්වල ගුරුවරුන්ට සමාජ මාධ්‍ය ඉගැන්වීමේ මෙවලමක් ලෙස භාවිතා කිරීමට උපදෙස් ලෙස හොඳම ක්‍රියා නීති කිහිපයකි.

1. සමාජ මාධ්‍ය භාවිතය සඳහා පැහැදිලි මාර්ගෝපදේශ ස්ථාපිත කරන්න

සමාජ මාධ්‍යය පන්ති කාමරයට ඇතුළත් කිරීමට පෙර, එය භාවිතා කිරීම සඳහා පැහැදිලි නීති හා මාර්ගෝපදේශ සකස් කිරීම අත්‍යවශ්‍ය වේ. මෙම මාර්ගෝපදේශ වලින් වගකීම් සහිත මාර්ගගත හැසිරීම, අනෙකෙකුට ගරු කිරීම සහ පුද්ගලික තොරතුරු ආරක්ෂා කිරීමේ වැදගත්කම අවධාරණය කළ යුතුය. සිසුන්ට, අන්තර්ජාල තර්ජන, පෞද්ගලිකත්ව ගැටලු සහ නොගැළපෙන අන්තර්ගත වලට නිරාවරණය වීම වැනි අවදානම් පිළිබඳව දැනුවත් කළ යුතුය. ශ්‍රී ලංකාවේ අන්තර්ජාල ප්‍රවේශය වේගයෙන් වර්ධනය වන නිසා, මෙම අපේක්ෂාවන් පිහිටුවීම සිසුන්ගේ සමාජ මාධ්‍ය භාවිතය ධනාත්මක සහ සාධාරණ ලෙස සිදුවීමේ හැකියාව වර්ධනය කරයි. උදාහරණයක් ලෙස, පන්ති සබඳතා සඳහා පොදු වේදිකා වෙනුවට පුද්ගලික platform භාවිතය සඳහා සිසුන් උත්සාහවත්වන්න. මෙය සිසුන්ට ආරක්ෂිත පරිසරයකින් අන්තර්ක්‍රියාවලට යෙදීම සඳහා අවස්ථාව ලබාදෙයි.

2. අධ්‍යාපන අන්තර්ගතය සහ කණ්ඩායම් ඉගෙනීම මත අවධානය යොමු කරන්න

සමාජ මාධ්‍යය අධ්‍යාපනික අන්තර්ගත බෙදා ගැනීම සඳහා විශිෂ්ට වේදිකාවක් විය හැක. ගුරුවරුන්ට ලිපි, වීඩියෝ සහ අනෙකුත් සම්පත් බෙදා හදාගනිමින් පන්තියේ ඉගැන්වීම් ශක්තිමත් කළ හැක. Facebook සහ Instagram වැනි වේදිකා ප්‍රකාශන, පන්තියේ යාවත්කාලීන කිරීම් සහ අදාල පුවත් බෙදා ගැනීම සඳහා භාවිතා කළ හැක.

අමතරව, සමාජ මාධ්‍යය සිසුන් අතර සහයෝගිතාව වර්ධනය කිරීමට උපකාරී වේ. Google Classroom, Microsoft Teams සහ WhatsApp (අඩු සම්භාව්‍ය සන්නිවේදනය සඳහා) වැනි වේදිකා, කණ්ඩායම් ව්‍යාපෘති, සංවාද සහ සහපැමිණීමේ අදහස් හුවමාරු සඳහා උපකාරී වේ. මෙවැනි මෙවලම් භාවිතයෙන් සිසුන්ට සම්භාව්‍ය පන්තියේ හැකියාවන් ඉක්මවා ඉගෙනීමේ ක්‍රියාකාරකම්වල යෙදිය හැක.

3. විවේචනාත්මක සිතිවිලි සහ ඩිජිටල් සාක්ෂරතාවය ප්‍රවර්ධනය කරන්න

සමාජ මාධ්‍යය ඉගෙනීම වර්ධනය කිරීම සඳහා උපකාරී වුවද, සිසුන්ට ඔවුන්ගේ මාර්ගගත අන්තර්ගතය විවේචනයෙන් ඇගයීමේ හැකියාවන් උගන්විය යුතුය. සමාජ මාධ්‍යයෙහි වැරදි තොරතුරු සහ ව්‍යාජ පුවත් පුළුල් වශයෙන් පැතිර ඇත,එමනිසා සිසුන්ට එවැනි තොරතුරු නිවැරදිව ඇගයීමට සහ විශ්වසනීයභාවය පරීක්ෂා කිරීමට අවශ්‍ය හැකියාවන් ලබාදිය යුතුය.

සිසුන්ට සමාජ මාධ්‍යයෙහි දක්නට ලැබෙන තොරතුරු මූලාශ්‍ර සැලකිල්ලට ගෙන විමසීම සඳහා දිරිමත් කරන්න. ව්‍යාජ පුවත් හඳුනාගැනීම, මූලාශ්‍ර තහවුරු කිරීම සහ පුද්ගලිකත්වය ආරක්ෂා කිරීම වැනි ඩිජිටල් සාක්ෂරතාවය පාඨමාලාවේ කොටසක් වශයෙන් ඇතුළත් කිරීම, වගකීමෙන් යුත් මාර්ගගත හැසිරීම සඳහා අවශ්‍ය හැකියාවන් වර්ධනය කරයි.

4. පුද්ගලිකත්ව සැකසුම් සහ ආරක්ෂිත ක්‍රියාමාර්ග භාවිතා කරන්න

සමාජ මාධ්‍ය භාවිතය සමඟ ඇති විශාලතම ගැටළුවක් නම් මාර්ගගත බලපෑම සහ පුද්ගලිකත්වයට එල්ල වන අවදානම්ය. ගුරුවරයෙකු ලෙස සිසුන්ට ඔවුන්ගේ පුද්ගලික තොරතුරු ආරක්ෂා කිරීමේ වැදගත්කම පිළිබඳව මතක් කළ යුතුය. ඔවුන්ගේ සමාජ මාධ්‍ය ගිණුම්වල පෞද්ගලිකත්ව සැකසුම් පරීක්ෂා කර, කවුරුන්ට ඔවුන්ගේ පළකරන දේ හා පැතිකඩ දැකිය හැකිදැයි පාලනය කිරීම සඳහා දිරිමත් කරන්න.

ශ්‍රී ලංකාවේ ජාතික ළමුන් ආරක්ෂණ අධිකාරිය (NCPA) මගින් ළමුන්ගේ මාර්ගගත ආරක්ෂාව සඳහා සම්පත් සහ සහය ලබා දේ. ගුරුවරුන්ට මෙම සම්පත්වලට සිසුන් යොමු කළ හැකි අතර එය ආරක්ෂිත අන්තර්ජාල භාවිතය සඳහා උපදෙස් සහ හානිදායක අන්තර්ගතය වාර්තා කිරීමේ ක්‍රම ද පිරිනමයි. තවද, ලිපින, දුරකථන අංක, මූල්‍ය තොරතුරු වැනි සංවේදී තොරතුරු සමාජ මාධ්‍යය තුළ බෙදා හදා නොගැනීමට සිසුන්ට මතක් කළ යුතුය.

5. අන්තර්ජාල සම්බන්ධතා නිරීක්ෂණය කිරීම සහ මධ්‍යස්ථ කිරීම

සමාජ මාධ්‍යය යනු ශිෂ්‍යයන් සම්බන්ධ කරවීම සඳහා හොඳ උපකරණයක් වුවද, එය cyberbullying, අසභ්‍ය අන්තර්ගතයන් සහ අනෙකුත් හානිකර හැසිරීම් වැනි ගැටළු වලට ද දොර විවෘත කරයි. ගුරුවරුන්ට, ශිෂ්‍යයන් සමාජ මාධ්‍ය වේදිකාවල ක්‍රියාකාරකම් නිරීක්ෂණය කිරීම වැදගත් වන අතර, ඔවුන්ගේ සංවාද, ආචාරශීලීව හැසිරෙනවාද සහ ධනාත්මකව එකිනෙක සම්බන්ධ වනවාද යන්න සෙවිය යුතුය.

ශ්‍රී ලංකාවේදී, ශිෂ්‍යයන්ට මෙම අරමුණ සඳහා භාවිතා කරමින් ඔවුන්ට හමුවන හානිකර හෝ අසභ්‍ය අන්තර්ගතයන් පිළිබඳ වාර්තා කිරීමට උනන්දු කළ හැක. එමෙන්ම, ගුරුවරුන් cyberbullying හෝ අන්තර්ජාලයෙහි සිදුවන හිරිහැර වැනි සිදුවීම්වලට සක්‍රියව ප්‍රතිචාර දක්වමින්, ශිෂ්‍යයන්ට ඔවුන්ගේ අවාසිය අත්දැකීම් විවෘතව කථා කිරීමට හැකියාව ඇති ආධාරක පරිසරයක් නිර්මාණය කළ යුතුය.

6. පාසල් කාර්යයන් සහ ව්‍යාපෘතිවලට සමාජ මාධ්‍ය ඒකාබද්ධ කිරීම

සමාජ මාධ්‍යය පාසල් කාර්යයන් සහ ව්‍යාපෘතිවලට එක් කිරීමෙන් ඉගෙනීම වඩාත් ආකර්ෂණීය කර ගත හැකිය. උදාහරණයක් ලෙස, ශිෂ්‍යයන්ට අධ්‍යාපනමය වීඩියෝ නිර්මාණය කිරීම, විෂයයක පිළිබඳව තම අදහස් බ්ලොග් පෝස්ට් හෝ Twitter ත්‍රෙඩ් එකක් මඟින් බෙදා ගැනීම, හෝ Facebook Live වැනි වේදිකාවක සජීවී debates එක්වීම යනාදිය සිදු කළ හැකිය.

එසේම, ගුරුවරුන්ට සමාජ මාධ්‍ය භාවිතයෙන් ජාල හමුවීම් (webinars), ආරාධිත කථිකයන් සමඟ සංවාද, හෝ සජීවී පැනයුත්-පිළිතුරු සැසියක් වැනි අන්තර්ජාල සිදුවීම් සංවිධානය කළ හැකිය. මෙවැනි සිදුවීම් පන්තිකාමරයට නව දැක්මක් ගෙන ආමින්, ශිෂ්‍යයන්ට විවිධ ප්‍රදේශවල විශේෂඥයන් හෝ වෙනත් ශිෂ්‍යයන් සමඟ සම්බන්ධ වීමට අවස්ථාව සලසා දෙයි, එය ඉගෙනීම වඩාත් විවිධාංගීක ක්‍රියාවලියක් බවට පත් කරයි.

7. ආරක්ෂිත සහ ගරුසහිත අන්තර්ජාල පරිසරයක් නිර්මාණය කිරීම

ධනාත්මක අන්තර්ජාල පන්තිකාමරයක සංස්කෘතියක් වර්ධනය කිරීම, සජීවී පන්තිකාමරයක ගරුසහිත පරිසරයක් වර්ධනය කිරීමක් තරම්ම වැදගත්ය. ගුරුවරුන්, ශිෂ්‍යයන්ට සමාජ මාධ්‍යය භාවිතා කරන අතරතුර එක් අනුයෝගීව, ගරුසහිතව සහ එකිනෙකට ආධාරකව හැසිරෙන්නට උනන්දු කළ යුතුය. මෙය ශිෂ්‍යයන්ට තම අදහස් නිදහසෙන් ප්‍රකාශ කරමින්, ධනාත්මක අන්තර්ජාල ඉගෙනුම් ප්‍රජාවක් ගොඩනැගීමට උපකාරී වේ.

ශ්‍රී ලංකාවේ, අන්තර්ජාල ප්‍රවේශය වේගයෙන් පුළුලී යමින් සහ සමාජ මාධ්‍ය භාවිතය වැඩිවෙමින් පවතින මෙම කාලයේදී, ශිෂ්‍යයන්ට මේ අවකාශයන් වගකීමෙන් හැසිරවීම සඳහා අවශ්‍ය දැනුම සහ නිපුණතා ලබා දීම අත්‍යවශ්‍යය.ගුරුවරුන්, ශිෂ්‍යයන්ගේ ඉගෙනීම සහ වර්ධනයට සහාය වන ආකාරයෙන් සහ ඔවුන්ගේ පෞද්ගලිකත්වය හා ආරක්ෂාව රැකෙන ආකාරයෙන් සමාජ මාධ්‍ය භාවිතය සම්පූර්ණයෙන්ම නිරීක්ෂණය කිරීම සඳහා, මවපියන් සහ ආරක්ෂකයින් සමඟ සමීපව වැඩ කළ යුතුය.